270 kusů stacionárních radarů
V průběhu minulého týdne přišel policejní prezident s vyjádřením o rozpracovaném záměru, na jehož základě by mělo být vedle cest nainstalováno přibližně 270 kusů stacionárních radarů. Ty by měly být multifunkční, jaké mají například iv sousedním Rakousku. Kromě měření rychlosti dokáží kontrolovat i přejezd na červenou či nezastavení na ,stopce,.
„Chceme jet tou cestou jako zahraničí, zavést co nejvíce stacionárních míst, která budou monitorovat provoz a budou zachycovat různé přestupky na úseku silničního provozu,“ řekl policejní prezident Štefan Hamran po jednání Rady bezpečnosti SR.
Původně byly v plánu mobilní radary, ale rozhodlo se jinak . ,Změnil jsem rozhodnutí a budou statické. Mobilní potřebují mít vždy dohled, musí tam být přítomen dopravní policista. To mi nevyhovuje. Chceme šetřit lidské síly,“ vysvětli Hamran.
Automatické pokuty
Cílem Policie je také minimalizovat osobní kontakt mezi občanem a policistou v případě ukládání pokut. Nové radary by měly v případě porušení zákona pokutu vyhodnotit automatizovaně a na základě údajů z databazy ji odešlou majiteli vozidla. „Ať to za ně dělá automatizovaný systém jako v zahraničí,“ zdůraznil Hamran.
Podobným způsobem probíhá ukládání pokut v zahraničí. S tímto typem radarů se můžete setkat na více místech v Rakousku, Maďarsku a v Česku. V zahraničí používají také tzv. úsekové radary. Ty měří čas, za který se řidiči podařilo kontrolovaný úsek projet a následně z dat vyhodnocují uložení pokuty.
Stacionární radary mají být financovány z plánu obnovy. "Potřebovali bychom jich mít přibližně 1000. Pevně doufám, že přesvědčíme politiky, aby do toho investovali," podotkl policejní prezident.
Co na to ministr financí Igor Matovič
K aktuálnímu tématu se vyjádřil i ministr financí Igor Matovič. Podle jeho slov by byla vláda ochotna zafinancovat další radary, které policie potřebuje nad rámec původního záměru. Podle Matoviče by bylo ideální, kdyby lidé platili pokuty téměř v reálném čase.
„Moje představa dvouapůlroční, kterou komunikuji ministrovi vnitra nebo policejnímu prezidentovi, je, že projdete kolem stacionárního radaru a do pár vteřin vám pípne pokuta v mobilním,“ nastínil Matovič. Řidičům by chtěl dát 50procentní slevu, pokud by občan umožnil pokutu automaticky stáhnout ze svého účtu.
Významnou otázkou je také to, jak budou nové stacionární radary umístěny. Je důležité, aby byly řádně označeny a nainstalovány v úsecích, které jsou opravdu nebezpečné a nehodové. Standardem na Slovensku je to, že jsou radary schované na dlouhých, rovných a přehledných výjezdech z obcí, těsně před značkou, označující jejich konec.
Policejní prezident Hamran se také vyjádřil k alkoholu za volantem, protože i ten je významným smutným faktorem, který způsobuje dopravní nehody. Statisticky se ročně stane na Slovensku od 12 000 do 14 000 dopravních nehod. Alkohol má podíl na přibližně 12 procentech z nich. „V zahraničí, což nám potvrdili i bezpečnostní analytici, se to pohybuje na úrovni až 50 procent,“ doplnil.
Doufáme, že připravované stacionární radary přispějí k bezpečnosti na našich cestách, a že budou umístěny na těch správných místech.
zakoupené na runder.cz 15.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024